کسب عنوان دو درصد برتر و پر استناد دانشمندان جهان در سال ۲۰۲۱ توسط آقایان دکتر اصانلو، ایران نژاد و هزارخانی اساتید دانشکده مهندسی معدن

 | تاریخ ارسال: 1400/9/30 | 
کسب عنوان دو درصد برتر و پر استناد دانشمندان جهان در سال ۲۰۲۱ توسط اساتید دانشکده مهندسی معدن دانشگاه صنعتی امیرکبیر، آقایان دکتر مرتضی اصانلو، دکتر مهدی ایران نژاد و دکتر اردشیر هزارخانی




در چند سال اخیر و از سال ۲۰۱۶، گروهی از پژوهشگران دانشگاه استنفورد در حوزه علم سنجی به رهبری پروفسور یوانیدس (
Professor John P.A. Ioannides) با استفاده از داده های پایگاه استنادی اسکوپوس (Scopus Database) اقدام به ایجاد دیتاستی (Dataset) برای ارائه میزان تأثیرگذاری علمی دانشمندان (Citation Metrics) بر مبنای شاخصی به نام شاخص استنادی مرکب (Composite Citation Index, C Index) نموده اند.
تازه ترین به روزرسانی این دیتاست (نسخه ۳) در ۱۹ اکتبر ۲۰۲۱ منتشر شده است که دامنه پوشش داده ها را از ابتدای سال ۱۹۶۰ تا پایان سال ۲۰۲۰ گسترش می دهد. این فهرست (Dataset) دربرگیرنده اسامی بیش از یکصد هزار نویسنده پر استناد (Top Scientists) برحسب نمره C (C-Score) و همچنین دانشمندانی است که جزو دو درصد پر استناد در زیر حوزه تخصصی خود قرار می گیرند. در مجموع حدود ۱۹۰.۰۰۰ نویسنده در این فهرست مورد ارزیابی قرار گرفته اند.
شاخص استنادی مرکب (C Index) مجموعه ای از شش شاخص استنادی مجزا است که پژوهشگران دانشگاه استنفورد در مقاله سال ۲۰۱۶ خود آنها را معرفی و در مقالات سال های ۲۰۱۹، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ آنها را اصلاح و تکمیل کرده اند.
دانشمندان در ۲۲ حوزه علمی و ۱۷۶ زیرشاخه طبقه بندی می شوند. صدک های مربوط به حوزه ها و زیرشاخه ها نیز برای همه پژوهشگران و نویسندگانی که حداقل ۵ مقاله منتشر کرده اند، ارائه شده است. داده ها تا پایان سال ۲۰۲۰ به روز شده اند. انتخاب بر اساس ۱۰۰.۰۰۰ نفر برتر با نمره C (با و بدون خوداستنادی) یا رتبه صدک ۲٪ یا بالاتر است.



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 680 بار   |   دفعات چاپ: 100 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر